Ing. Jiří Nigrin
NahoruÚvod
V obchodní praxi jsou zcela běžné případy, kdy dodavatelé poskytují
svým obchodním partnerům nebo svým zákazníkům různé slevy, a to nejen při
prodeji zboží, ale také při poskytování nejrůznějších služeb. K těmto slevám je
vede jednak snaha získat nebo udržet si zákazníka v boji s konkurencí a jednak
snaha o obměnu sortimentu [např. v případě sezónních výprodejů, kdy by bylo
nákladnější stahovat zboží z obchodní sítě a dále ho skladovat do příští sezony
a kdy by navíc zboží (především v oblasti oděvů) vyšlo z módy]. Slevy se
poskytují i v případě, že jde o výprodej těžko prodejných zásob apod.
NahoruMožnosti slev
Tyto slevy mohou mít, jak již z výše uvedeného vyplývá, nejrůznější
podobu, např.:
-
slevy při sezónním výprodeji zboží,
-
slevy poskytované při různých náborových akcích (např. při
otevření nové prodejny, při zavádění nového výrobku na trh apod.),
-
množstevní rabaty závislé na množství odebraného zboží,
-
dodatečné slevy poskytnuté z důvodu uznané reklamace,
-
slevy při prodeji zboží s vadami nebo prošlou záruční lhůtou,
-
slevy poskytované zákazníkům prostřednictvím slevových karet,
-
slevy poskytované na základě členství (např. Knižní klub),
-
snížení ceny při splnění platebních podmínek, které může být
poskytnuto jako platební podmínka (skonto) nebo sleva, za předem stanovených
podmínek (bonus).
NahoruPrávní úprava
-
ZDP
ZDP problematiku poskytování slev žádným speciálním
způsobem neřeší. Ekonomická ztráta z prodeje se promítne do účetnictví, čímž
dojde také ke snížení základu daně pro daň z příjmů. To znamená, že účetní
výsledek hospodaření, v tomto případě ztráta, se z hlediska daňového stává i
ztrátou daňovou. Pokud je tedy prodávané zboží deklarováno jako zlevněné zboží,
je prodejní cenou již cena snížená, která se promítne v této podobě ve výnosech
jako snížení obchodního rozpětí.
Pozor je třeba dávat na slevy z cen v případech, kdyby se jednalo o
prodej spojené osobě (viz Spojené
osoby). V případě, že slevy z ceny jsou poskytovány pouze těmto
osobám, je nutné pro stanovení výše slev aplikovat tzv. cenu obvyklou,
tedy cenu, za kterou je zpravidla zboží prodáváno nebo služby poskytovány
nezávislým osobám (viz Cena
obvyklá), anebo musí být poskytovatel slevy schopen v souladu s
ustanovením § 23 odst. 7 ZDP případné rozdíly
uspokojivě doložit.
-
ZDPH
Zákon o DPH č. 235/2004 Sb. řeší otázku slev v ustanovení § 36 odst. 5, kde je stanoveno, že
základ daně je snížen (upraven) o poskytnutou slevu, pokud je tato poskytnuta
do dne uskutečnění zdanitelného plnění. Později poskytovaná sleva se již řeší
jinak – opravou základu daně podle §§ 42 až 44 ZDPH a opravným daňovým dokladem.
NahoruÚčtování
ČÚS č. 19 v čl. 4.1.1 k účtové třídě 6 – Výnosy uvádí, že slevy
a srážky jsou u dodavatele součástí tržeb, mohou však být pro ně zřízeny
samostatné analytické účty. Za slevy a srážky se považují všechny položky bez
zřetele k tomu, zda zákazník měl předem na slevu nárok, či zda jde o slevu
dodatečně uznanou, např. pro špatnou jakost.
Podle zákona o účetnictví účtují účetní jednotky o skutečnostech,
které jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a
věcně souvisí. Sleva se tak zaúčtuje jako snížení výnosů v období, kdy byla
poskytnuta (např. kdy byla uznána reklamace, pokud je sleva poskytnuta na
základě kladného vyřízení reklamace). Tuto zásadu ctí i zákon o DPH, když
snížení ceny v tomto případě považuje za samostatné plnění, které se považuje
za uskutečněné až v období, kdy opravný daňový doklad obdržel plátce, kterému
byla sleva poskytnuta [§ 42 odst. 3 písm.
b) ZDPH].
Dodavatel se dohodl s odběratelem, že na základě jeho reklamace
(v důsledku drobných vad na zboží) provede snížení ceny zboží z původních 100
000 Kč bez DPH na částku 80 000 Kč.
Dodavatel vystaví opravný daňový doklad (dříve označovaný jako
daňový dobropis).
Původní cena: 100 000 Kč bez DPH
Nová (snížená cena): 80 000 Kč bez DPH
Základ daně (výše slevy bez DPH): 20 000 Kč
DPH 21 %: 4 200 Kč
NahoruDaňová uznatelnost slev
Sleva je pro poskytujícího v podstatě nákladem, i když je o ní
účtováno jako o snížení výnosů. Nejde však o daňový náklad výslovně uvedený v § 24 odst. 2 ZDP, proto je nutná
zvýšená pozornost na zdůvodnění poskytnutých slev a jejich obhájení před
správcem daně.
Společnost Zelinář, a.s., má několik provozoven po celé
republice, kde prodává ovoce a zeleninu. Ovoce a zelenina v průběhu doby mění
své vlastnosti, a je tedy logické, že postupem času musí dojít u neprodaného
zboží ke snížení ceny, aby se vůbec prodalo. Je tedy ekonomicky obhajitelné
poskytnutí slev v jednotlivých případech a správce daně jistě nebude proti
slevám nic namítat, obzvláště budeme-li mít doloženo (např. samostatnou
evidencí, kdy, proč, kolik a o kolik bylo zboží zlevněno).
Prodejna v Brně vykazuje dlouhodobě ztrátu, průměrná dosažená
marže je pouze 2 % oproti 15 %, kterými je běžně zatěžován nákup zboží. Vedoucí
to zdůvodňuje poskytnutím slev z důvodu velkého "kažení se“ zboží. Je zřejmé,
že v tomto případě může být uvedené pro správce daně značně nepřesvědčivé a
může v počínání prodejny vidět i např. problém krácení tržeb.
NahoruSkonta
Dodavatel může mít ve svých dodacích podmínkách uvedeno, že pokud
odběratel zaplatí fakturu za zboží před lhůtou splatnosti, bude mu poskytnuto
tzv. skonto. Pokud je poskytnutí skonta považováno za cenovou podmínku,
musí být chápáno jako poskytnutí slevy z ceny zdanitelného plnění. Pokud je
tato cenová podmínka – sleva z ceny uplatněna před uskutečněním
zdanitelného plnění, sníží se základ daně o poskytnutou slevu. Pokud je sleva
poskytnuta až po uskutečnění zdanitelného plnění, bude provedena oprava základu
daně podle § 42 odst. 1 ZDPH a vystaven
opravný daňový doklad podle § 45 ZDPH. Pro úplnost je třeba uvést, že
takovéto obchodní případy nelze realizovat tak, že dodavatel uvede na daňový
doklad alternativně (ve vazbě na rychlost úhrady) dvě ceny za zdanitelné
plnění; takový doklad by odporoval platnému znění § 26 ZDPH.
Společnost Beta, s.r.o., poskytla společnosti Gama, s.r.o., zboží
za 50 000 Kč bez DPH. Mezi dodavatelem a odběratelem byla uzavřena dohoda, že
pokud bude faktura zaplacena do pěti dnů po odebrání zboží, poskytne společnost
Beta slevu ve výši 10 % z ceny zboží bez DPH. Protože společnost Beta nemohla
vědět, kdy bude faktura zaplacena,vystavila daňový doklad, který kromě dalších
náležitostí obsahoval základ daně ve výši 50 000 Kč a DPH ve výši základní
sazby 21 %, tj. 10 500 Kč, tedy celkem 60 500 Kč. Jelikož kupující společnost
Gama tuto podmínku splnila, vystavil prodávající opravný daňový doklad, kde
uvedl rozdíl mezi původní a sníženou částkou bez DPH a odpovídající daň. V
daném případě tedy částku 5 000 Kč (sleva 10 %) a DPH ve výši 1 050 Kč, tj.
celkem 6 050 Kč.
NahoruFinanční bonusy
Dodavatelé mohou poskytnout svým odběratelům také tzv. finanční
bonusy za to, že v určitém časovém období od nich nakoupili zboží v hodnotě
převyšující stanovenou částku. Takové finanční zvýhodnění dobrých a věrných
zákazníků nemá přímou vazbu na jednotlivá plnění, ale pouze na celkovou hodnotu
odebraného zboží.
Daňový náklad u poskytovatele bonusu je třeba obhájit z hlediska
obecného § 24 odst. 1 ZDP, tj. že jde o
náklad na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů, a to např. tím, že
vyhlášená finanční motivace vedla odběratele ke zvýšeným odběrům zboží.
Pivovar uzavřel se svými odběrateli dohodu, že v případě odběru
zboží v kalendářním roce obdrží po dosažení objemu 1 000 000 Kč (bez DPH)
finanční bonus ve výši 10 000 Kč a při překročení objemu 1 500 000 Kč částku 20
000 Kč.
Na straně poskytovatele se bude jednat o daňový náklad (souvislost
se zdanitelnými příjmy, vzniklými prodejem zboží, zde je) a na straně příjemce
půjde o příjem podléhající dani z příjmů.
NahoruHledisko DPH
Podle znění ZDPH platného do 31. 3. 2011 mohl (nikoliv "musel“) plátce
daně opravit výši daně při snížení základu daně na základě sjednaných podmínek
u zdanitelného plnění, tedy oprava výše daně nebyla v tomto případě povinná.
Změnou zákona od 1. 4. 2011 byla dána plátci povinnost provést opravu základu a
výše daně při snížení, popřípadě při zvýšení základu daně, ke kterému dojde po
dni uskutečnění zdanitelného plnění.
Z metodické informace GFŘ z dubna 2011 pak vyplývá, že pokud jsou
bonusy či skonta poskytovány ve vazbě na již uskutečněné zdanitelné plnění nebo
soubor uskutečněných zdanitelných plnění za určitou část uplynulého období, je
plátce vždy povinen provést opravu základu a výše daně. Opravný daňový doklad
musí…