dnes je 19.3.2024

Input:

Co jsou podle Nejvyššího správního soudu klamavé obchodní praktiky a vábivá reklama

20.2.2020, Zdroj: Nejvyšší správní soudDoba čtení: 2 minuty

Klamavými obchodními praktikami se zabýval Nejvyšší správní soud. Magistrát hlavního města Prahy obchodníkovi uložil podle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, pokutu 150 tisíc korun. Pokutován byl za tzv. vábivou reklamu.

V distribuovaných letácích nabízel obchodník devět konkrétních výrobků (od oblečení přes potraviny až po nábytek) za výhodnější cenu, než za kterou je lze běžně koupit. Množství výrobků v prodejnách ale bylo vzhledem k jejich ceně, atraktivitě a povaze omezené (většina výrobků byla prodána v první den akce) a obchodník přitom na tento nepoměr v reklamních letácích speciálně neupozornil (kromě obvyklého sdělení, že nabídka platí do vyprodání zásob).

Pro soud byla stěžejní otázka, zdali v době konání prodejní akce bylo možno považovat množství výrobků dodané do prodejen za přiměřené s ohledem na rozsah reklamy, kdy jsou letáky rozšiřovány ve značném množství, a osloví tak velký počet potenciálních zákazníků, a s ohledem na atraktivitu akce. Zároveň soud zvažoval, zda mohl obchodník očekávat, že zboží nebude dostatek.

Podle přílohy č. 1 písm. d) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, jsou obchodní praktiky vždy považovány za klamavé, pokud prodávající nabízí ke koupi výrobky nebo služby za určitou cenu, aniž zveřejnil důvody, na jejichž základě se

Nahrávám...
Nahrávám...